Fjällen är alltid fjällen!

Hej!

Underbart! Det är ändå alltid nåt visst med fjällen! Går inte att komma ifrån. Oändligheten, natur så långt ögat når som man får gästa i. För här känns det verkligen att det är jag som är gästen. Jag får vara där men på naturens villkor. Fjällen finns där året runt, dygnet runt och timme ut och timme in. Jag är bara där en bråkdel av tiden. Är det dåligt väder är det jag som måste vara förberedd, blir fjälltoppen för brant är det jag som måste vända, blir bäcken för djup så får jag ta en annan väg.
Men så mycket man kan uppleva!

Den här gången är fjällen Hemavan. Vi fick hänga på några kompisar, bodde på Hemavan Fjällstation med frukost, lunchpåse och middag. Härligt god husmanskost till middag. Min favorit!

Dessa underbara fjällturer. Vi delade upp oss så att några körde MTB och några joggade. Gissa vad jag valde? Apostlahästarna, så klart! Jag hade varken tagit mig upp eller ned från fjället med cykel! Tar mig absolut fram fortare med fötterna på marken. Fast åsikterna går isär, sonen med kompisar tyckte helt klart att cykel var det självklara valet. 

Som en extra krydda hade vi ju med oss en fullfjädrad orienterare så det här med att följa leder var ju ej av nödvändighet. Hon hade ju stenkoll på var vi befann oss hela tiden.
-Håll lite till höger här så får vi en fin stigning!
-Ta riktning på höjden där framme så kommer vi rätt!
Perfekt! Fyra renhorn hittade vi för att vi höll till där få andra varit!

Summa summarum så hade vi alldeles ljuvliga dagar i Hemavan. Lagom värme men inget regn, trevliga dagsturer och enbart glatt humör på samtliga.

Första joggingturen var obanad upp på toppen Daalåejvie, såklart med lite snacks i pausen på toppen. Nästa dag från Laisaliden, längs Drottningleden då vi svängde av upp på Murtsertoppen och sedan över Gielastjåhke och en härlig nedförslut tillbaka till Laisaliden. Nästa dag en joggingtur från Laisaliden längs Drottningleden tillbaka till Hemavan.
Sist men inte minst två dagars bad i Ruttjebäckens klara vatten.
Kan man ha det så mycket bättre?
Jag skulle kunna bombardera er med underbara bilder, men här kommer ett urval.

Ha det bra!

 
 
 
 

Kommentera här: